Intrebarile oamenilor despre motorina sint multe in service. Plecind de la raspunsurile stereotipe date de mecanici unor probleme la care nu au explicatie „- E de la benzina dom’le!” s-au creat adevarate legende despre combustibilii lichizi folositi la masini. Scriu acest text ca sa aduc oleaca de lumina.

Motorina, benzina, uleiul, parafina si multe altele sint toate produse obtinute din petrol. Acesta e un lichid provenit din descompunerea materiei organice in pamint, la presiuni mari. Adica ceva care a trait a murit, s-a dus pe fundul marii si apoi s-a descompus si lichefiat in milioane de ani  intr-o pasta maronie pe care noi o scoatem la suprafata. Pasta asta nu are o formula chimica exacta , fiind un amestec de mai multi compusi care au la baza, ghici ce (?) , exact ce sta la baza tuturor organismelor vii , carbon si hidrogen. Pe scurt, HIDROCARBURI. Hidrocarbura e de fapt o fratie intre Carbon , care e maestrul de ceremonii si Hidrogen care il tine de mina.  Acuma, daca se tin mai multi maestri de mina intre ei si se face o hora mai mare, hora se invirte mai incet , iar hidrocarbura e mai viscoasa si curge mai greu. In petrol e cumetrie cu betie. Nu stii exact cine pe cine tine de mina si de aceea nu avem o formula chimica exacta.

Omul a luat petrolul si l-a pus la fiert. Asa i-a trecut lui prin cap! Iar cind l-a pus la fiert baietii din hora au dat sa se uscheasca, ca i-a fript la talpi , iar aia de se tineau in hora mai mica s-au strecurat primii pe usa lasindu-i pe aia cu hora mai mare sa le fiarba talpile linistiti. Procedeul asta se numeste distilare fractionata si asa se obtin din petrol diverse produse numite evident „petroliere” , care produse sint si ele amestecuri de hidrocarburi, dar nu mai e asa o harababura ca la inceput ci horele-s puse pe caprarii in functie de citi maestri Carbon sint prezenti in hora. La benzina-s intre 5 si 8 Carboni, la motorina intre 9 si 16 , la uleiurile de motor intre 16 si 25 iar peste 25 vorbim de ceara , parafina si alte substante care nu mai sint lichide la temperatura si presiunea obisnuita.

Daca ar fi viata simpla, nu am mai scrie despre ea. Dar nu e! In discutia despre petrol trebuie sa stiti ca in afara de Carbon si Hidrogen se mai baga in seama o gramada de alti compusi, lucrul absolut normal pentru ca viata din care a rezultat petrolul nu e NUMAI Carbon si Hidrogen. Dintre ei cel mai bagaret in seama e sulful. Stiti, ala care da nastere la mirosuri! Sulful e baiat OK, chiar saritor, pentru ca imbunatateste semnificativ proprietatile de ungere dar a deranjat grav in ultimii ani (cind numarul de masini a crescut cu milioanele) pentru ca atunci cind Sulful arde , si compusii rezultati din ardere se dizolva in apa din atmosfera , ies niste acizi tare periculosi care-s oleaca incompatibili cu viata de pe Terra. Poate, cind o sa vina Aliens o sa-l aprecieze…pina atunci pe noi Sulful nu ne-a bucurat de prezenta lui in produsele petroliere. Si l-am vrut scos! Scoaterea Sulfului a facut insa ca proprietatile de lubrefiere sa fie reduse si s-a impus aditivarea lor ca sa nu fie afectata durata de viata a motoarelor si a componentelor sistemului de injectie. Cind s-a strigat „-Out!” aditivarea oricum se practica de multa vreme in industria uleiurilor si n-a fost mare bai, doar omul de la pompa a strigat „Aoleu!” cind a scos pistolul din suport , pentru ca rafinarea a fost mai complicata si implicit mai scumpa. Dar cum mai bine de jumatate din pretul combustibililor sint taxe iar omul oricum plateste , omul a ramas cu „Aoleu” si cu un aer oleaca mai curat , autoritatile cu taxele iar companiile petroliere si de aditivi cu dolarii. Fix aceeasi desfasurare de evenimente a fost si cind au scos din benzina un alt baiat saritor dar de ajutorul caruia ne-am dat seama ca ne putem lipsi pentru ca venea la pachet cu niste chestii tare toxice , Plumbul.

Sulful a fost scos in 2006 , Plumbul prin 1995. La timpuri noi, standarde noi.

Standarde, pentru ca toate produsele petroliere trebuie sa treaca niste teste pentru a fi omologate. Daca se poate trece peste ele si daca se poate pune in vinzare combustibil neconform e o lunga si complicata discutie. Probabil ca la noi se poate, dar practic nici unul din noi nu poate proba asta si cu atit mai putin schimba situatia de la pompa. Vreau sa cred ca lanturile corporatiste de distributie nu se preteaza la asemenea magarii…

Cum s-a ajuns la legendele cu motorina „uscata”?! De la proasta intelegere a ce s-a intimplat in 2006, la finalul unui lung proces care a durat peste 10 ani in care Sulful a fost eliminat treptat din motorina. De la faptul ca oamenii nu au inteles ca proprietatile de lubrefiere ale sulfului au fost inlocuite de aditivi. Fabricantii de combustibili lichizi aditiveaza , ca si la uleiuri, in functie de proprietatile pe care le vor imbunatatite. Mai aditivat inseamna mai bun in anumite directii in care aditivii „lucreaza”. Evident ca e mai scump si evident ca e si reclama. Cit e reclama si cit e plus real in calitatea produsului e greu de evaluat, dar fundamental ar trebui ca motorina sau benzina Premium sa fie mai buna decit cea Regular.

O alta sursa a discutiilor despre motorina „uscata” vine din problemele pe care Bosch le-a avut cu sistemele sale de pompare CP4 pe piata din USA unde standardele motorinei fac ca aceasta sa fie mai fluida, mai apropiata de benzina, ca sa permita sistemelor sa functioneze fara probleme la temperaturi mai joase. Aparent Bosch a subevaluat influenta acestor diferente de standarde si a avut astfel mai multe probleme acolo decit are in Europa.

Discutia despre benzina e in acelasi registru. In fapt, combustibilii obtinuti din petrol sint amestecuri standardizate de hidrocarburi , la care se adauga diversi aditivi pentru imbunatatirea unor caracteristici.

In afara cazurilor in care au facut cei de la statii vreo golanie cu apa, diluanti sau alte asemenea, niciodata, dar niciodata problemele motoarelor masinilor dumneavoastra nu sint de la benzina sau motorina. Iar daca sint, in afara cazului in care ati facut plinul cu benzina in loc de motorina si ati mers asa citiva kilometri ,in afara unui filtru nou altceva nu veti avea de inlocuit.

Alimentati de la statii care apartin unor lanturi de distributie care mentin standarde inalte , faceti revizii periodice cu filtre originale sau de calitate echivalenta , renuntati la povesti toxice cum e „filtrul de motorina schimbat la doua revizii” si nu veti avea probleme. Atit!